Dnes je streda 3. júna 2020. Sviatok má Karolína zajtra má sviatok Lenka .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
Poďakovania
Koronavírus

    


Domovská stránka
Vianoce sú sviatkami hojnosti, ale nemusia byť iba o nezdravom prejedaní sa Formátovať pre tlač

22 december 2010    

      Tradičné slovenské štedrovečerné menu veru nie vždy patrí medzi najzdravšie a k nízkokalorickému jedlu má ešte ďalej. Čoraz viac ľudí myslí na zdravú výživu a zvažuje, ako skĺbiť tradíciu so zdravým životným štýlom. Prednosta III. internej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice a LF UPJŠ prof. MUDr. Daniel Pella, PhD. radí, ako prežiť vianočné sviatky v pohode a zdraví.
      „Tradičnú štedrovečernú večeru na Slovensku tvorí kapustnica, vyprážaná ryba, zemiakový šalát a k tomu kopec sladkostí. Avšak na zdravú výživu by sme mali myslieť aj počas sviatkov. To znamená mať na zreteli energetický príjem, výdaj a zloženie potravy. Vianoce nemusia byť sviatkami prejedania sa. Dá sa urobiť zadosť tradíciám a pritom si neublížiť,“ hovorí prednosta III. internej kliniky UN L. Pasteura Košice a LF UPJŠ prof. MUDr. Daniel Pella, PhD.

      Kapustnica podľa neho nie je vôbec nezdravá, pokiaľ to nepreženieme s údeným a mastnou klobásou, rovnako pokrmy z rýb, zvlášť keď sa vyhneme ich vyprážaniu. Horšie je to už so zemiakovým šalátom a sladkosťami.
      „Zemiakový šalát bude menším ‚hriechom‘, ak ho pripravíme s bielym jogurtom namiesto nezdravej majonézy a tiež je samozrejme dobré poznať mieru, čo sa týka kvantity. Pokiaľ ide o sladkosti, radím uprednostniť tie zdravšie a nemenej chutné pripravené na báze tvarohu, ovocia a čokolády s vysokým obsahom kakaa. Vyvarujte sa rôznych koláčov obsahujúcich síce chutné, ale zdraviu škodlivé, plnky s vysokým obsahom margarínov,“ konštatuje  prof. MUDr. Daniel Pella, PhD., ktorý tiež radí vyhýbať sa prílišnej konzumácii červeného mäsa a nahradiť ho radšej hydinou alebo rybami. Najdôležitejší z hľadiska zdravia je pravidelný pohyb (rekreačný šport, prechádzky). Ten počas sviatkov nadobúda ešte väčší význam vzhľadom na spravidla zvýšený kalorický príjem.


Niekoľko dobrých rád, aby vás po štedrej večeri netrápil pocit preplnenosti 
či problémy so žalúdkom alebo žlčníkom:

-  ustriehnite kvalitu i kvantitu pokrmov – držte sa hesla „všetko  s mierou“
- po slávnostnej večeri si doprajte pohár dobrého vína (najlepšie suché a červené) – 
   ak tvrdý    alkohol, tak naozaj iba za pohárik
- niekoľkokrát počas dňa si doprajte ovocie, hlavné jedlo kombinujte so surovou
    zeleninou
- pokiaľ to s jedlom preženiete, urobte si aspoň krátky očistný pôst, napríklad
    vynechajte obed alebo večeru
-  dodajte telu vlákninu, ktorá napomáha vyprázdňovaniu
-  pite veľa tekutín, hlavne vodu a bylinné čaje, ktoré napomáhajú očisťovaniu
- doprajte si dostatok pohybu na čerstvom vzduchu  -  to čo zjete, je najlepšie spáliť
   pohybom

 

Pridal: RNDr. Jaroslava Oravcová    
Naposledy zmenené ( 22 december 2010 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2016 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001