Dnes je piatok 29. mája 2020. Sviatok má Vilma zajtra má sviatok Ferdinand .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
Poďakovania
Koronavírus

    


Domovská stránka
Ako si nepokaziť Vianočné sviatky jedlom Formátovať pre tlač

22 december 2008    

Pri tradičnej štedrovečernej večeri na Slovensku nesmie chýbať kapustnica, vyprážaný kapor, zemiakový šalát a samozrejme veľa všakovakých sladkostí. Odborníci na zdravú výživu sa pri tomto výpočte iba chytajú za hlavu. Je ale namieste bojovať proti týmto tradíciám?

„To určite nie, no na druhej strane celý svet prechádza obrovskými zmenami v priebehu stáročí a prispôsobuje sa rozdielnym podmienkam či kultúrnym vplyvom. V súčasnosti sa čoraz viac dbá za zdravú výživu a na tú by sme mali myslieť aj počas sviatkov,“ hovorí vedúci lekár Centra preventívnej a športovej medicíny Fakultnej nemocnice L. Pasteura Košice prof. MUDr. Daniel Pella, PhD., ktorý sa vo svojej praxi stretáva aj s prípadmi nadváhy a s ňou súvisiacimi ochoreniami.

„Obezita je výsledkom pôsobenia viacerých faktorov, z ktorých kľúčové sú tri – energetický nadbytok, nedostatok pohybu (teda nízky výdaj energie) a nesprávne zloženie potravy. Nuž a vysedávanie pred televízorom a nadmerné konzumovanie vysoko kalorickej stravy je u nás počas Vianoc bežným javom. Avšak pri troške vôle nemusia byť Vianoce sviatkami objedania sa,“ poznamenáva prof. Pella.

Odborník nemá väčšie výhrady voči kapustnici – pokiaľ to nebudeme preháňať s údeným či mastnou klobásou (ktorá sa dá nahradiť napríklad údeným tofu), je to pomerne zdravé jedlo. Štedrovečerná ryba takisto nie je nezdravá, vyprážaného kapra je však isto lepšie nahradiť zubáčom, pstruhom, losom či tuniakom na uduseným „na prírodno“. Horšie je to už so zemiakovým šalátom.

„S ohľadom na svoje zdravie nahraďte radšej zemiakový šalát stredomorskou zmesou zeleniny s dobrým panenským olivovým olejom (s troškou lahodnej šunky alebo syra), alebo aspoň vymeňte majonézu za biely jogurt. Vyhýbať sa je dobré aj prílišnej konzumácii červeného mäsa – možno ho nahradiť mäsom z hydiny alebo rybami. No a mieru je dobré poznať aj pri sladkostiach – radím uprednostniť tvaroh, ovocie a čokoládu s vysokým obsahom kakaa pred krémovými koláčmi s margarínom,“ radí vedúci lekár Centra preventívnej a športovej medicíny prof. MUDr. Daniel Pella, PhD., ktorý upozorňuje aj na blahodárne účinky pohybu. Človek sa nemusí spoliehať iba na lyže či korčule, postačia aj vlastné nohy a prechádza v prírode...

 

A ešte niekoľko rád navyše, aby vás po štedrej večeri netrápil pocit preplnenosti či nebodaj vážnejšie problémy so žalúdkom alebo žlčníkom:

- ustriehnite nielen kvalitu ale aj kvantitu pokrmov – nie nadarmo sa hovorí, že „všetko
  s mierou“
- po slávnostnej večeri si doprajte pohár dobrého vína (najlepšie suché, červené) – ak
  tvrdý alkohol, tak naozaj len „za kalíštek“
- ovocie, hlavne tmavo sfarbené, je vhodné dopriať si niekoľkokrát počas celého dňa
- pokiaľ to s jedlom preženiete, doprajte si aspoň krátky očistný pôst, napríklad obed, či
   večeru
- dodajte telu vlákninu, ktorá napomáha vyprázdňovaniu či už celozrnným chlebom alebo 
   špeciálnymi prípravkami
- Trávenie a očiste napomáhajú bylinné čaje, napríklad mätový, zelený s jazmínom alebo
   lapacho


Pridal: RNDr. Jaroslava Oravcová    
Naposledy zmenené ( 23 december 2008 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2016 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001