COVID-19 - pre viac informácií kliknite tu
Dnes je streda 2. decembra 2020. Sviatok má Bibiána zajtra má sviatok Oldrich .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
COVID-19
Všeobecné obchodné podmienky

    


Domovská stránka
Nepokazte si Veľkú noc jedlom a alkoholom Formátovať pre tlač

30 marec 2010    

Veľkonočné sviatky bývajú často veľkým náporom na tráviacu sústavu mnohých Slovákov. Aj na Veľkú noc by sme mali poznať mieru a to platí tak pre konzumáciu alkoholu ako aj sviatočných pokrmov. Ideálne je držať sa ľudovej múdrosti a piť do poloplna a jesť do polosýta. Primár Oddelenia liečebnej výživy Fakultnej nemocnice L. Pasteura Košice MUDr. Miroslav Paľko objasňuje prečo:

„Vo väčšine domácnosti nájdeme počas sviatkov jari na veľkonočnom menu údenú šunku, vajíčka, klobásky, veľkonočné  koláče a alkohol. Údené mäso, klobásy a slanina obsahujú veľké množstvo kuchynskej soli, tukov, dusičnanov a rakovinotvorných látok.  Sú veľmi ťažko stráviteľné, mali by sa konzumovať len symbolicky a v malom množstve. Ľudia s ochoreniami žalúdka, žlčníka a podžalúdkovej žľazy by ich nemali jesť vôbec. Mnohokrát zjedenie týchto ‚dobrôt‘ je začiatkom ich cesty na chirurgickú ambulanciu  a hospitalizácii v nemocnici počas sviatkov,“  hovorí MUDr. Miroslav Paľko, podľa ktorého si symboly veľkonočných sviatkov nemusíme celkom odriekať, stačí, ak poznáme mieru.

„Vajíčko je pre kresťanov oddávna symbolom prichádzajúcej jari a života. Obsahuje síce  väčšie množstvo cholesterolu, ale obsahuje aj dobre stráviteľné bielkoviny, tuk s vysokým obsahom nenasýtených kyselín, množstvo minerálov, vitamínov a  stopových prvkov. Proti striedmemu užitiu vajíčok počas veľkej noci nemožno namietať. Veľmi výhodné je vajíčko konzumovať spolu so zeleninou a ovocím, napríklad s červenou cviklou. Zelenina a ovocie pomôžu nášmu organizmu spracovať cholesterol obsiahnutý vo vajíčku,“ vysvetľuje a dodáva, že k neodmysliteľnému druhu  pohostinnosti v slovenských domácnostiach počas veľkej noci  patrí aj konzumácia alkoholu. Pochopiteľne, aj v tomto smere je vhodné poznať mieru, pretože nadmerná konzumácia tvrdého alkoholu a miešanie viacerých druhov alkoholických nápojov môže skončiť nielen poriadnym „bolehlavom“, ale tiež hospitalizáciou v nemocnici.

Podľa slov prednostu III. internej kliniky Fakultnej nemocnice L. Pasteura Košice prof. MUDr. Daniela Pellu, PhD., ktorý sa vo svojej praxi často stretáva s prípadmi nadváhy a s ňou súvisiacimi ochoreniami, by sme na zdravú výživu mali myslieť neustále. To znamená mať na zreteli energetický príjem a výdaj, i zloženie potravy.

 „Pre obezitu sú kľúčové hlavne tri faktory – energetický nadbytok, nízky výdaj energie (nedostatok pohybu) a nesprávne zloženie potravy. To všetko je počas sviatkov pre mnohých bežnou realitou. Pritom veľakrát stačí len trochu ubrať v jedle a pridať v pohybe a bilancia by bola vyvážená. Nie je to o nevedomosti - väčšina ľudí dobre vie, v čom spočíva zdravá životospráva – ale hlavne o vôli a sebazaprení sa,“ zdôrazňuje prof. MUDr. Daniel Pella, PhD., podľa ktorého je treba myslieť nielen na vyvážený jedálniček, ale aj vhodnú pohybovú aktivitu, najlepšie na čerstvom vzduchu. A to aj počas sviatkov, pretože pri troche vôle nemusí byť Veľká noc sviatkom objedania sa.

Ako teda predísť tráviacim ťažkostiam a „prešvihnutiu to“ s alkoholom? Ideálne je dodržiavať všeobecne platné rady a dbať tak na zloženie ako úpravu konzumovaných jedál.

Desať dobrých odporúčaní:

- Preferujte ľahko stráviteľné a zdravé pokrmy v čo najprírodnejšej forme
- Dajte prednosť bielemu mäsu pred tmavým a úprave „naprírodno“ pred vyprážaním   a grilovaním či údeninami
- Dochucovadlá používajte s mierou – siahnite radšej po bylinkách, kravskom masle, jogurte  či sterilizovanej štave z paradajok ako po majonéze, tatárskej omáčke a kečupe
- Konzumujte veľa vlákniny, ktorá napomáha vyprázdňovaniu (obsahuje ju celozrné pečivo i špeciálne prípravky)
- Doprajte si dostatok čerstvej zeleniny a ovocia
- Kontrolujte príjem sacharidov a tukov – pozor na krémové zákusky s margarínom,   uprednostnite radšej tvaroh, ovocie a čokoládu vysokým obsahom kakaa
- Siahnite radšej po panenskom olivovom oleji ako rafinovanom rastlinnom
- Pokiaľ to s jedlom preženiete, doprajte si aspoň krátky očistný pôst, napríklad vynechajte  obed alebo večeru
- Preferujte víno pred tvrdým alkoholom a alkoholické nápoje zapíjajte nealkoholickými
- Pite veľa tekutín, najmä vodu, minerálky a bylinné čaje (pozor na sýtené nápoje -  obsahujú  veľa cukru)

Pridal: RNDr. Jaroslava Oravcová    
Naposledy zmenené ( 16 apríl 2010 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2020 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001